Aanleiding

Mijn naam is Petra Pluimers en ik ben al ruim 15 jaar werkzaam als ondernemer in de sport. Al jaren lang maak ik me hard voor laagdrempelig beweegaanbod in de stad Utrecht. Sinds 2018 ben ik student aan de HAN en volg ik de master sport en beweeginnovatie. Ik verbaas me al jaren over de vele jongeren die stoppen met sporten als ze naar de middelbare school gaan. Heeft het daar mee te maken? Zijn ze echt zo druk als ze zeggen? Of zijn ze zoekende naar mogelijkheden tot anders of misschien wel vernieuwend bewegen ?

Toen ik begon aan de Master Sport en Beweeg Innovatie en wij studenten aan de slag gingen met een maatschappelijk vraagstuk was dan ook het eerste wat in mij opkwam: ‘Wat kan ik doen om die  jongeren in de leeftijd van 12 tot en met 16 jaar meer te laten bewegen?’ Ook vroeg ik me af waarom deze jongeren om te sporten niet of nauwelijks gebruik maken van de openbare ruimte. Opvallend was dat in mijn eerder geschreven vraagstuk de achterstanden in sport in de groep jeugdigen, ondanks alle ontwikkelingen, van blijvende aard lijken te zijn. Op basis van een enquête die ik in december 2018 heb gehouden onder de doelgroep, met als uitkomst dat bijna 75% van de jongeren niet (structureel) sport maar 68% van de jongeren wél aangeeft graag te willen sporten, zag ik mogelijkheden. Immers, de doelgroep geeft aan te weten waarom het belangrijk is om te sporten (gezond, goed voor mijn lichaam, gezellig, leuk, conditie) maar sport toch niet, met als belangrijkste redenen geld, niet wetend wat/waar en tijd!

Uit deze enquête kwam duidelijk naar voren dat jongeren graag in hun eigen tijd, niet gebonden en dicht bij huis willen sporten (met voorkeur buiten). Dit bevestigde datgeen wat waar ik naar op zoek was, er is veel vraag, veel onduidelijkheid over sporten in de openbare ruimte. Toen ik deze informatie had opgehaald heb ik een onderzoek gedaan onder ruim 100 jongeren in de stad Utrecht. Ik vroeg de jongeren wat ze belangrijk vinden als ze sporten in de wijk .

Nadat ik had opgehaald wat de jongeren belangrijk vinden om te sporten in de eigen wijk ben ik de enquête  gaan uitwerken. Wat viel nou op?De doelgroep vindt dat er onvoldoende beweegfaciliteiten en -middelen in de wijk zijn. Als ik dit verder uitwerk zie ik vooral dat meiden hier heel duidelijk in zijn (‘waar moeten we sporten dan buiten, ik hou niet van voetbal’). Er zijn echter wel sportmogelijkheden in de wijken, maar is dit ook voor deze doelgroep?  Opvallend was verder dat 54% van de jongens aangeeft op straat te sporten (pannaveldjes etcetera) maar dat meiden hier met 7% op achterblijven .Ik ging op zoek naar het beste idee om te bewegen in de openbare ruimte! 

Na het zoeken en lezen van literatuur wist ik het zeker, ik wilde aan de slag met vernieuwend beweegaanbod in de openbare ruimte. Zo gezegd, zo gedaan. Ik heb samen met jongeren een zoektocht ontwikkeld naar het beste idee. Maandenlang heb ik met jongeren gesproken, hebben we ideeen opgehaald en geselecteerd. Meer dan 400 ideeen kwamen er binnen. En heel vaak “iets”met dansen. En toen was het moment daar, de eerste tekeningen van de Danceground kwamen er. Na het zien van de tekeningen en het horen van de mogelijkheden van Nijha als productontwikkelaar wist ik het zeker: de Danceground is innovatief beweegaanbod voor de openbare ruimte!

Mijn infographic

De selectiecriteria, ‘Op Zoek Naar Het Beste Idee’